• Aktuality

Aktuality

3. října 2023

Složení komise:

Předseda:

prof. PhDr. Michaela Ottová, Ph.D.

Členové:

prof. PhDr. Vít Vlnas, Ph.D.

doc. PhDr. Viktor Kubík, Ph.D.

doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D.

Externí člen:

prof. PhDr. Lubomír Slavíček, CSc. (FF MUNI)

Místo a čas:

Budova KTF, učebna P10, 3. 10. 2023, od 11:00


Uchazeč

Téma přednášky* / disertační práce

Specializace

Mgr. Elena Schotazi Babich

„Homo deformis“. Fascinace deformovanou podobou lidského těla v zemích Koruny české ve středoevropském kontextu mezi léty 1526–1620 (obhajoba disertační práce)

Křesťanské umění novověku

Mgr. Čestmír Cimler

Zkouška probíhá dle předchozí akreditace

Křesťanské umění středověku

Mgr. Barbora Uchytilová

1) "Vo dřevie kupovanie..."; aneb od dřeva po obraz poznámka k otázce malířského produktu štítařů v malířských dílnách českého prostředí 14. století

2) Kresby na cestách - recepce bohemikálních námětů v Šibeniku?*

Křesťanské umění středověku

Mgr. Dalibor Lešovský

1) Evangelista Lukáš maluje Pannu Marii

2) Vývoj „obrazu v obraze“ v českém umění*

Křesťanské umění novověku

*) komise volí jedno z témat

Obhajoba disertační práce

Defendentka: Mgr. Elena Schotazi Babich

Název práce: „Homo deformis“. Fascinace deformovanou podobou lidského těla v zemích Koruny české ve středoevropském kontextu mezi léty 1526–1620

Specializace: Křesťanské umění novověku

Anotace disertační práce:

V průběhu 16. století se setkáváme s jevem, kde byli tělesně postižení kvůli svému vzhledu považováni za kuriozity nebo zázraky. Některé případy byly tak neuvěřitelné, že dávaly impuls k vytvoření uměleckého díla. Námět abnormálně tělesně postižených byl populární mezi všemi společenskými vrstvami a jejich podobizny byly shromažďovány měšťany, vědci, šlechtici a králi. Disertační projekt „Homo deformis“. Fascinace deformovanou podobou lidského těla v zemích Koruny české ve středoevropském kontextu mezi léty 1526–1620 si klade za cíl prozkoumat, jak bylo vyobrazení „homo deformis“ představeno ve výtvarném umění v Českém království v kontextu Svaté říše římské národa německého v letech 1526 až 1620. Tato disertační práce studuje jednotlivé příklady lidské monstrozity, které se objevují v

nejrůznějších formách ztvárnění: portrétech, alegoriích, vědeckých ilustracích a novinových letácích. Zkoumá podobizny abnormálně tělesně postižených a zaměřuje se na jejich symbolický význam a estetickou interpretaci. Věnuje se otázkám vnímání abnormálně tělesně postižených v 16. století a shrnuje znalosti o jednotlivých osobách. Ukazuje, jak raně novověká česká společnost reagovala na vzhled abnormálně postižených a do jaké sociální kategorie je

zařazovala. Projekt studuje důvody umělecké motivace pro vytváření vyobrazení „homo deformis“ v 16. století. Zkoumá, zda umělci 16. století byli schopni anatomicky správně zobrazit jev abnormálně tělesně postižených a také se zaměřuje na ikonografickou problematiku vyobrazení znetvořených osob v letech 1526 až 1620.

Státní doktorská zkouška

Defendent: Mgr. Čestmír Cimler

Specializace: Křesťanské umění středověku

Témata přednášek: N/A (Zkouška probíhá dle předchozí akreditace)

Specializace: Křesťanské umění středověku

Státní doktorská zkouška

Defendent: Mgr. Barbora Uchytilová

Specializace: Křesťanské umění středověku


Témata přednášek:

"Vo dřevie kupovanie..."; aneb od dřeva po obraz poznámka k otázce malířského produktu štítařů v malířských dílnách českého prostředí 14. století

Jaké finální produkty mohly nabízet malíři a štítaři v českém prostředí ve 14. století a jak se jejich produkt či činnost lišili? Lze si pod produktem štítařů představit více než štíty?

Pražské malířské sdružení sv. Lukáše bylo doposud dáváno do souvislosti zpravidla s malíři, ovšem vedle nich jsou v zakládací listině (14. 12. 1347) ale uvedeni také štítaři. K tomuto řemeslu se vztahuje ve druhé polovině 14. století několik listin, které upřesňují jeho práva a privilegia. Bádáním bylo toto téma upozaděno, a ačkoliv bývá štítařství zmiňováno jako jedno z přidružených zakládajících řemesel pražského sdružení sv. Lukáše, tak šíře jeho činnosti není doposud přesněji vymezena. Úloha štítařů a přesnější vymezení jejich výtvarné praxe může napomoci lepšímu chápání chodu malířských dílen v českém prostředí 14. století.

Během druhé poloviny 14. století se v listinách objevuje opakovaně spor malířů a štítařů, jehož předmětem je nabídka stejných finálních produktů. S tím souvisí opatření, které práci a dílny štítařů přesouvá ze Starého Města pražského k hradbám Nového Města pražského.

V Sieně a Florencii se v rámci malířských statut rovněž setkáváme s diverzitou malířských specializací. Italské prostředí, které je co do archivních i výtvarných fondů bohatší, disponuje některými příklady, které naznačují konkrétnější formy diverzity těchto dvou příbuzných řemesel. S těmito příklady lze (vedle středoevropských malířských sdružení) pracovat komparativně, neboť může nabídnout mantinely tezí pro české prostředí, a tedy napomoci k formulaci možností šíře diverzity malířského a štítařského řemesla v souvislosti s jejich finálním výtvarným produktem, a tedy i v chodu dílenské praxe. Tato diverzita totiž může spočívat v rozdílném námětu a charakteru výtvarného produktu.


Kresby na cestách - recepce bohemikálních námětů v Šibeniku?

Termínem „bohemikální“ jsou tradičně označovány i kresby dnes uložené napříč Evropou. Spojovány s českým prostředím jsou zpravidla na základě formální vazby, a to s výtvarnými díly či dílenskými okruhy působících na území zemí Koruny české. Jak ale pojmout skupinu kreseb s několika náměty z českého prostředí z rukopisu dalmatské provenience, která obsahuje rovněž benátské a neapolské kresby? Lze nimi tedy pracovat pouze jako s recepcí českého a benátského umění dalmatskou optikou, jak je soubor kreseb charakterizován v katalogu z roku 1980 Corpus der italienischen Zeichnungen 1300-1500 - anebo nikoliv?

Příspěvek se zaměří na kritické zhodnocení rukopisu z Šibeniku (Dalmácie), který shromažďuje náměty z různých prostor (tehdejší benátské, neapolské a české prostředí) a jeho vztahu k českému prostředí. Kresby představují recepci bohemikálních forem a mohou napovědět obecněji o práci s kresbami a jejich úlohou v dílenském prostředí. Rukopis obsahuje mimo jiné dvě stejné kresby hlavičky dítěte, které lze formálně spojit s českým malířstvím poloviny 14. století. O kresbách lze uvažovat jako o kopiích jednoho námětu (malby?) vzhledem k vytvoření dvou kopií jednoho námětu na jednom listu. Jak se námět do dalmatského prostředí dostal a může tato recepce napovědět více o účelu souborů kreseb označovaných někdy jako skicáře či exempláře?


Státní doktorská zkouška

Defendent: Mgr. Dalibor Lešovský

Specializace: Křesťanské umění novověku


Téma přednášek:

Evangelista Lukáš maluje Pannu Marii

Námět Sv. Lukáš maluje Pannu Marii patřil mezi velmi oblíbená mariánská témata především v italském umění 16.–18. století. V českém prostředí se takové množství obrazů zachycujících zmíněný apokryfní výjev nedochovalo. Přesto se jedná o soubor, jehož četná ztvárnění umožňují dokumentovat vývoj a interpretovat ikonografické zpracování. V tomto ohledu jsou příklady z českých zemí dokladem rozmanitého přístupu umělce k danému tématu. Zatímco na některých vyobrazení byl motiv obrazu upozaděn, neboť se malíř soustředil na zobrazení Panny Marie a evangelisty, ikonografické zpracování jiných maleb je dokladem lokálního kultu, nebo zcela ojedinělé myšlenkové konstrukce.


Vývoj „obrazu v obraze“ v českém umění

„Obraz v obraze“ se v evropském umění objevuje od dob antiky. Často se vyskytuje v gotickém malířství. V období renesance a baroka se stává obvyklým nástrojem výtvarné narace jak v italském, tak také severském malířství. V obou oblastech se ale jeho zpracování odlišuje formou i obsahem.

Přestože „obraz v obraze“ býval zobrazován na malbách s profánní tématikou, obvyklý je především v náboženském umění. Mezi italskou a domácí tvorbou lze nalézt paralely. Ty jsou však kultovního, nikoliv uměleckého charakteru. Přestože lze vysledovat v domácí tvorbě společné znaky, rozhodující pro výtvarné pojetí „obrazu v obraze“ zůstává osoba umělce.




Sdílet na:  
Váš názor
Kontakty

Katolická teologická fakulta

Univerzita Karlova

Thákurova 3, Praha 6, 160 00

IČO: 00216208 DIČ: CZ00216208

číslo účtu: 32034061/0100

Identifikátor datové schránky: piyj9b4


Další kontakty




Jak k nám